hartrevalidatie

Hart- en vaatziekten zijn een van de grootste doodsoorzaken in ons land. Er zijn momenteel ruim 1 miljoen hart- en vaatpatiënten in Nederland. Dagelijks vinden er in Nederland meer dan 1000 ziekenhuisopnames plaats wegens hart- en vaatziekten. De fysiotherapeut kan een grote rol spelen in de preventie van deze hart- en vaatziekten. Ook als u herstellend bent van een reeds doorgemaakt hartinfarct, kunt u veel baat hebben bij een fysiotherapeutisch behandelprogramma.

Cardio-Vasculair Risicomanagement (CVRM) is de diagnostiek, behandeling en follow-up van risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Tijdens de therapie staan natuurlijk fysieke training, maar ook het geven van leefstijladviezen, begeleiding en coaching van patiënten met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten centraal.

Deze risicofactoren zijn bijvoorbeeld:​

• Overgewicht

• Hypertensie (hoge bloeddruk)

• Eerder doorgemaakt hartinfarct

• Eerder doorgemaakt herseninfarct

• Hartafwijkingen

• Stofwisselingsstoornissen

• Tromboseneiging

• Ongezonde leefstijl (te weinig bewegen, ongezonde voeding, roken)

Cardio-Vasculair Risicomanagement (CVRM) is dus gericht op preventie van hart- en vaatziekten bij doelgroepen met een verhoogd risico. Naast dit preventieve CVRM-behandelprogramma, werken wij intensief samen met de afdeling cardiologie van VieCuri Medisch Centrum voor Noord-Limburg. Patiënten die na een hartrevalidatietraject in het ziekenhuis nog niet al hun behandeldoelen bereikt hebben, kunnen na verwijzing van hun cardioloog in onze praktijk verder aan hun herstel werken.

Meest voorkomende klachten:

• Vermoeidheid

• Bang om te bewegen of in te spannen

• Snel benauwd tijdens inspanning

• Geen zin meer om actief bezig te zijn

_J5A4595.Small.BW.jpg