LOOPTRAINING BIJ CLAUDICATIO INTERMITTENS (etalagebenen)

Etalagebenen is de volksterm voor ‘claudicatio intermittens’. De oorzaak hiervan is de aandoening perifeer arterieel vaatlijden (PAV). Bij deze aandoening zijn de slagaders in de benen vernauwd, waardoor te weinig zuurstof naar de spieren wordt aangevoerd. Hierdoor kunt u een krampachtige pijn of een doof gevoel in het been krijgen tijdens en na inspanning. Deze pijn treedt vaak op in de kuiten, maar kan ook in de bovenbenen of bilspieren optreden. Na rust verdwijnt de pijn.

Slagaderverkalking is in principe een ouderdomsziekte. Het verloopt geleidelijk, waardoor de meeste mensen er pas op latere leeftijd last van krijgen. Het verkalken van de slagaders kan echter sterk versneld optreden door een aantal factoren als roken, een te hoog cholesterolgehalte (en ongezonde voeding), te weinig lichaamsbeweging en diabetes mellitus.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gesuperviseerde looptherapie leidt tot een verbetering in loopafstand, die

vergelijkbaar is met de verbetering die behaald wordt middels een invasieve behandeling (‘dotter ’of een bypassoperatie). Een traject gesuperviseerde looptherapie en leefstijlbegeleiding begint met een ‘intake’-gesprek bij een ClaudicatioNet fysiotherapeut. Tijdens dit gesprek worden de klachten en beperkingen in bewegingsmogelijkheden besproken. Ook zal de maximale loopafstand en conditie worden bepaald middels een loopbandtest of een andere aangepaste test. Gedurende het traject zal deze test meerdere malen worden herhaald om de vooruitgang te kunnen bepalen.

Op basis van de resultaten van de looptest en het klachtenpatroon stelt de therapeut samen met de patiënt een persoonlijk trainingsschema op. Het trainingsschema bestaat niet alleen uit lopen, maar ook uit fietsen, spierversterkende oefeningen, balansoefeningen en indien nodig aanpassing van het looppatroon. Gaandeweg wordt de begeleiding afgebouwd en dient men zelfstandig te gaan trainen. Dit zelfstandig trainen gaat volgens een vooraf opgezet trainingsschema.

Gedurende het traject zal de ClaudicatioNet therapeut ook aandacht besteden aan leefstijlfactoren, zoals roken en een gezonde voeding. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat stoppen met roken en gezonde voeding de klachten kunnen verminderen.

Veel voorkomende klachten:

• Pijn tijdens het lopen

• Kleurverandering van de huid

Andere tekenen die wijzen op een slechte doorbloeding van de benen zijn:

• Koude voeten

• Verdwijnen van de onderhuidse vetlaag in de benen

• Verdwijnen van haargroei op voeten en tenen

• Verdikking van de teennagels (kalknagels)

• Langzamere groei van de nagels

• Een verminderd of verdwenen gevoel in de benen/voeten