MANUELE THERAPIE

The best care

Manuele therapie kan helpen bij mensen die pijn hebben met bewegen of last hebben van hun gewrichten.

Hebt u last van bijvoorbeeld een stijve nek? Merkt u dat u al een tijdje pijn in uw onderrug heeft of pijn die uitstraalt naar een arm of been? Deze klachten kunnen ontstaan doordat u op een verkeerde manier beweegt of door bijvoorbeeld een ongeluk, val of verstuiking.

De manueeltherapeut is een fysiotherapeut die extra kennis heeft opgedaan op het gebied van diagnostiek en therapie en manuele vaardigheden.

Hij bekijkt ook of er misschien andere redenen zijn waardoor u deze klachten heeft (of blijft houden), bijvoorbeeld of uw spieren goed werken en of u gecontroleerd kunt bewegen. Bovendien kan er wellicht iets anders aan de hand zijn, zoals stress of een verkeerde manier waarop met de klachten wordt omgegaan.

Het doel van de therapie is het herstellen of verminderen van de stijfheid en/of de pijn, alsook het verbeteren van de vaardigheden in de dagelijkse activiteiten, het werk en in de sport. De manueeltherapeut kent een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast, om de gewrichten beter te laten functioneren en de houding en bewegingen te verbeteren

Mensen die met klachten bij een manueeltherapeut zijn geweest, voelen vaak direct een verandering: de pijn is minder en ze kunnen soepeler of beter bewegen.

De manueeltherapeut vertelt u ook hoe u goed en gezond kunt blijven bewegen en geeft tips en adviezen over een goede houding.

Meest voorkomende klachten:

• Hoofd- en nekpijn, vaak in combinatie met een stijve boven rug

• Nekpijn, ook als deze uitstraalt tot in de arm

• Klachten hoog in de rug met rib- en borstpijn

• Heupklachten

• Lage-rugklachten, ook als deze uitstralen naar het been

• Duizeligheid die komt door het bewegen van de nek

• Kaakklachten, soms in combinatie met nekklachten

• Schouderklachten, mogelijk in combinatie met nekklachten

• Frozen shoulder (pijn en stijfheid in de schouder)

• Tenniselleboog